Bedre dyrevelfærd

Køb ind med hjertet

I den kommende uge lander det statslige dyrevelfærdsmærke i køledisken. Bilka har fra begyndelsen været med i udviklingen af den nye mærkningsordning

Dyrevelfærdsmærket er et nyt initiativ fra Fødevarestyrelsen, der skal gøre det lettere for dig som forbruger at træffe et oplyst valg om netop dyrevelfærd, når du køber svinekød. På den måde håber styrelsen at forbedre dyrevelfærden i Danmark.
Mærket har tre niveauer, der alle har samme grundkrav om bedre forhold for dyrene: søerne skal være fritgående, have ’krølle på halen’, have mere halm, mere plads og en maksimal transporttid på 8 timer. Det vil sige, at første niveau lever op til alle disse krav, og at niveau 2 og 3 lever op til endnu strengere krav. På den måde får du mulighed for at højne dyrevelfærden i
Danmark i det omfang, du selv ønsker. Du kan finde Dyrevelfærdsmærket på svinekød i dit Hypermarked fra uge 21.

Dyrevelfærdsmærket er baseret på 5 centrale grundkrav udvalgt af Fødevarestyrelsens eksperter i dyrevelfærd.
Med disse grundkrav opfyldes forhold, der går væsentligt ud over de gældende krav i lovgivningen:

  1. Søerne skal være fritgående
  2. Grisene skal have krølle på halen. Halerne skal være hele – ingen halekupering og ingen halebid
  3. Mere halm som rode- og beskæftigelsesmateriale og til redebygning
  4. Mere plads
  5. Maksimal transporttid – 8 timer

Dyrevelfærdsmærket findes i 3 niveauer med stigende krav til dyrevelfærden.
Højere krav fører til højere priser – det betyder, at der er noget for enhvers præferencer og pengepung

Vælg dit eget niveau

Når du som kunde i Bilka fra næste uge køber svinekød, vil det nye statslige dyrevelfærdsmærke guide dig til at vælge skinke, koteletter og hakket flæsk med lige præcis det niveau af dyrevelfærd, der passer til dine ønsker og pengepung.

Bilka har sammen med to tredjedele af den danske detailhandel, dyrevelfærdseksperter og dyreværnsorganisationer deltaget aktivt i tilblivelsen af det statslige dyrevelfærdsmærke, og det er da derfor også en glad indkøbsdirektør for ferskvarer i Dansk Supermarked Group, der nu kan se det endelige resultat.

– Vi har i Dansk Supermarked Group igennem mere end to år været med til at udvikle det statslige dyrevelfærdsmærke. Velfærdsmærket kommer til at give dyrevelfærden et generelt løft på samme måde, som en række andre statslige mærker som Ø-mærket, Fuldkornsmærket og Nøglehulsmærket, har haft stor betydning for danskernes levevis, og vi glæder os over, at mærket nu er tilgængeligt i vores butikker, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Stor tiltro til forbrugerne

Mens Bilka fra begyndelsen har bakket op om det statslige dyrevelfærdsmærke, har en række andre aktører i dagligvarehandlen efter eget valg besluttet sig for at stå udenfor.

Flere kritikere har gennem tiden forsøgt at spænde ben for det statslige dyrevelfærdsmærke blandt andet ved at kritisere det for at være uambitiøst og at være ét mærke blandt i forvejen mange mærkningsordninger. Forklaringen på dette skal dog nok snarere findes i kommercielle overvejelser end i hensynet til dem, det hele handler om. Nemlig dyrene. For det nye mærke vil være en hjælp for kunderne og skabe en reel forbedring for rigtig mange dyr, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

– Vi skal starte et sted, hvor det giver mening, og hvor vi løfter dyrevelfærden for mange millioner dyr. I dag er det sværere for forbrugerne at gennemskue graden af dyrevelfærd, da det ikke er synligt for dem. Det skal det nye mærke lave om på, og vi har stor tiltro til, at de danske forbrugere kan navigere i de forskellige mærker, siger han.

Dyrevelfærdsmærket udvides på sigt

Det statslige dyrevelfærdsmærke gælder i første omgang svinekød, men vil senere blive udvidet til at omfatte andre slags kød.

Fra start vil godt halvdelen af al svinekød i Bilka være mærket et eller flere hjerter, men i takt med et stigende fokus på økologi vil også det blive udvidet.

– Vi ved fra vores kundeundersøgelser, at kunderne gerne vil have mere dyrevelfærd. Hidtil har prisforskellen mellem konventionelt svinekød og økologisk dog for mange været for stor, men det nye mærke tydeliggør nu de forskellige niveauer af dyrevelfærd, som altså medvirker til et mindre prisspring, siger Jeppe Dahl Jeppesen og fortsætter:
– Den stigende interesse blandt forbrugerne har også fået flere svineproducenter til at gå økologiens vej. Det betyder et øget udbud af produkter, der kan pryde sig med tre hjerter, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Læs mere på Bilka.dk

Print Friendly, PDF & Email

Ingen kommentarer

Skriv et svar